РЕВЮ: “Chinese Zodiac”/”Китайски зодиак”

Трейлър на филма

Страницата на филма в IMDb

Преди време си казах, че много обичам филми с бойни изкуства. Също толкова много обичам филмите на Джеки Чан. Дивашки каскади, превъзходни битки, скорост, екшън и хумор… Знаете го. Няма аналог в киното… О, и други са правили и продължават да правят екшън/комедия с кунг-фу, даже го правят добре. И все пак Джеки Чан си е Джеки Чан и когато излезе информацията, че “Китайски зодиак” ще е последният му екшън-филм, бях леко разочарован. В крайна сметка се оказа, че в действителност просто след този филм ще намали рискованите каскади, та малко се поускпокоих…

Така… “Китайски зодиак” е, вероятно, най-дивият екшън с участието на Чан. Със сигурност това е филмът, в който е инвестирал най-много от себе си – като автор на сценария. Една бърза справка в IMDb ще ви покаже защо мисля така – човекът е правил какво ли не за филма – сценарист, изпълнителен продуцент, режисьор, изпълнител на главната роля, координатор на каскадите, оператор, дизайнер… И още. Съмнявам се да има друг филм, за който толкова много различни дейности да са извършени от един-единствен човек. Резултатът е… Ами, приличен е.

Както казах, това сигурно е най-дивият екшън на Джеки Чан. Повярвайте ми, всичко, което можете да искате от него откъм каскади, тук го има на двеста процента. Акробатика, бой, превърналото се в негова запазена марка използване на предмети от всекидневния живот в битка, динамика и изпълнения, каквито западен каскадьор едва ли би посмял да се опита да повтори. Якото е, че този път далеч не идват само от него – в ръководения от героя му екип има страхотни бойци, чиито каскади няма как да не ви допаднат. Сякаш с този филм Джеки Чан ни казва: “Няма да ме има вечно, но бъдете спокойни – винаги ще се намери кой да продължи делото ми.” Което пък е хубаво. Много даже.

Това, което не е много хубаво, е сценарият. Както вече би трябвало да ви е станало ясно, не съм търсил дълбоката дълбочина и проникновената проникновеност. Не съм идиот. Търсех сценарий, достоен за филм, който Джеки Чан описва като “своето дете”. Човекът в действителност е доста кадърен сценарист, поне в рамките на това, което си поставя за цел, а понякога дори и извън него. “Кой съм аз?” е приключенски екшън, чиято история харесвам много. “Проект А” е кадърно написан филм, в който сценарият далеч няма за цел единствено да запълва времето между бойните сцени. “Малкият голям войник” показа, че Чан може да се справи добре и с по-драматична история…

Тук… Честно казано, сценарият не е достатъчно зле, че да развали удоволствието на зрителя, и “Китайски зодиак” далеч не е най-некадърно написаният филм, в който Джеки Чан е имал късмета да се появи. Ако трябва да съм откровен, не съм особено голям почитател на предишните два филма от трилогията(да, трилогия е, съжалявам, че не го казах по-рано). И “Доспехите на бога”, и “Операция “Кондор” ми бяха приятни за по едно-две гледания, но в момента ми е трудно да си припомня за какво точно се разказваше в тях. Поне в това отношение “Китайски зодиак” не е по-зле. Проблемът е в твърде инфантилния на моменти хумор – инфантилен не по някаква универсална скала, а по стандартите на човека, заради когото ще гледате или вече сте гледали филма. В също толкова моменти, естествено, удря право в целта и кара зрителя да се смее с пълен глас, така че дебилизмът може да му се прости. По-големият и напълно непростим проблем е наблъсканият, отвреме-навреме избиващ в откровена пропаганда национализъм. Ще видите, даже ще разберете. Не достига нивото на кошмарни изстъпления като “Legend of the Fist” с Дони Йен, но съществува немалка вероятност да подразни по-чувствителните зрители – да не говорим, че пропагандата надали би могла да има позитивен ефект върху некитаец.

Но, в крайна сметка, това са си бели кахъри – искате да гледате как Джеки Чан прави това, заради което го обичате – и това ще получите. Можеше и по-добро да е, но ще ви хареса.

Tigermaster

3 thoughts on “РЕВЮ: “Chinese Zodiac”/”Китайски зодиак”

  1. Изпревари ме :)

    За жалост нямам много време да седна и да напиша в блога си по-продължителен коментар за този филм, но ще споделя и своето скромно мнение…

    Това наистина е последния голям екшън филм и дядо Джеки го доказва – само времето за завършване на цялата продукция е над година и половина, Чан е инвестирал определено много време, ресурси и прехвърчане из цялото земно кълбо (локации от Вануату, през Йелгава, Латвия, до Франция и Китай), отказ да участва в „The Expendables 2″ (но затова пък името му се спряга за третата част) и с този филм той показа на всички как въплъщаваш всичките си идеи в близо два часа времетраене.

    Запазените марки на Чан ги има, намигванията и homage към по-старите части от трилогията (и не само те), отново ходи по сгради, скача по тераси, търкаля се по склона на изригващ вулкан, сътворява наистина забележителна хореография за годините си – дълго кадриране, умело използване на жици, блестящо изпълнение, креативност и много други фактори, които правят Китайският Зодиак, неговото последно голямо martial arts show…

    Пропагандата се промъкна и тук, но поне не беше с такъв размах както при 1911, хуморът на места малко куцаше и имаше леко протяжно темпо в средата, но това не намали удоволствието ми от самия филм, даже незначително се трогнах, когато го видях да рита задници в неговия си стил…

    Да, вече не е в своя разцвет, но оставя зад себе си куп качествени изпълнения, като се почне от „Пияният Майстор“ и се стигне до „Shinjuku Incident“ – две напълно различни превъплъщения на Чан, а между тях, къде шедьоври (Project A, Police Story, Drunken MAster 1&2, Young Master, Dragons Forever), къде не толкова добри (Police Story 3, Miracles, Armour of God, My lucky stars, Dragon Lord) и къде направо негледаеми боклуци (Tuxedo, The Medallion, Spy next door, Rush Hour 3, Fantasy Mission Force, Around the world in 80 days).

    Фен съм на Джеки от ’91-ва и отдавам заслуженото му към съответния жанр, затова и моята лична оценка е малко над средата – 7/10

  2. Бях започнал да ти отговарям онази вечер и точно тогава ми спря интернетът.
    Само ми се ще да ти благодаря за коментара. Съгласен съм с почти всичко – само дето „Около света за осемдесет дни“ по-скоро ми допада, макар да е твърде детски.

    • Nice one indeed. Кофти интернет ще да имаш ;)

      Относно „Около света за 80 дни“, беше доста близо за мен до „Шанхайски Рицари“ като усещане и някак беше малко копи-пейст по правата на забавлението :)

      Понеже вече поради естеството на работа съм всяка вечер в Скайпа, ще се радвам там да раздуем яка дискусия за филмите с бойни изкуства – това ми е името там (thegrimreaperbg) – само то ще ти излезе, така че няма да се объркаш ).

      Ще те чакам за ползотворна дискусия, че с моята тъпа връзка на работа не мога да седна да напиша едно свястно ревю в блога ми, пък като се прибера уикендите заемам цялото си свободно време с дъщеричката ми и жената :)

      Поздрави

Вашият коментар

