Търсене на работа и прочие простотии

Бързам да кажа, че съм доволен от сегашните си работодатели – коректни са, не ми бавят заплатата и за всичко, което върша и изтърпявам, бях предупреден на интервюто. Въпреки това от известно време си търся нова работа – едно, че искам нещо по-добре платено, и друго, че работенето на смени ме вкарва в един много неприятен цикъл от работа и спане, от който ми се ще да се измъкна. Естествено, щурмувах сайтовете с обяви за работа, мислейки, че с известен опит в тежка и отговорна работа под сериозно напрежение, както и с прилично образование и разнообразни умения, все ще мога да си намеря… нещичко…

Хванах се за главата.

Честно да си призная, предвид голяма част от обявите, имам чувството, че твърде много от търсещите работна ръка не са съвсем наясно какво искат, как го искат и защо го искат. За щастие изисквания от рода на “секретарка до двайсет и две години, с пет години стаж и завършена магистратура” вече се срещат относително рядко, но все още се сблъсквам с твърде неадекватни обяви, на които доста се дразня.

Защо ли?

Първо, уважаеми работодатели, много силно ми се ще да знам на кого предоставям личните си данни. Никога не бих кандидатствал по обява, където за организация пише “поверително”. Не ме интересуват мотивите ви да се криете. Интересува ме това да знам при кого кандидатствам, да знам, че мога да ви проуча, преди да загубя вашето и своето време с интервю – особено след като известно време поработих за измамници, големи на обещания, но никакви откъм изпълнение.

Второ, заплащането. Силно пожелателно е то да бъде написано в обявата и да бъде написано коректно. Ще ми се като кандидатстващ да мога да преценя доколко това, което предлагате, отговаря на това, което искате, както и дали предлаганата от вас заплата ме удовлетворява. Ако не друго, поне напишете предлагате ли твърдо заплащане или се работи изцяло на процент. Когато предлагате нещо от рода на 400 лева плюс процент от изработеното, напишете именно това, а не, че предлагате четирицифрена заплата. Гореспоменатите измамници направиха последното, а аз като хептен неопитен взех, че им се вързах. Впрочем, прекалено висока заплата, съотнесена към прекалено ниски изисквания, би накарала доста хора да се усъмнят в достоверността на обявата, така че не се опитвайте да мамите.

Трето, условията на работа. Знаете ли колко ми е писнало от идиотски клишета за “динамична работна среда”, “сплотен млад колектив” и прочие нищо неозначаващи глупости? Споменете работното време, кажете работи ли се на смени, дали работата е свързана със стрес, дали е подходяща за студенти, такива неща. Бъдете максимално конкретни. И коректни – ако искате коректни кандидати, де.

Четвърто и най-важно, изискванията. Тука вече си такова таковата. Попаднаха ми обяви за еквивалентна на моята позиция на други места, където се изискваше висше техническо образование. Е, за какво? Тъй като работя с публични личности в телевизия, няма да давам подробности, но позицията няма нищо общо с университетското ми образование, а за да овладея работата достатъчно добре, ми трябваше по-малко от месец обучение. На мен, дето не бях гледал дори секунда телевизия в последните три години, преди да ме вземат на работа. И това е просто пример. А колко ми дойде до гуша от изискването “два западни езика”, да не разправям. Нямам нищо против изискването на два западни езика, имам против, когато е формулирано по този начин – защото на мен ми показва, че за работодателя няма значение дали кандидатът владее, да речем, английски и немски или шведски и норвежки. Че кои са двата езика няма никакво значение – т.е. че в действителност не са необходими. Напишете ми “необходими са точно този и точно този език”, а не “искаме да знаете два произволни езика, употребявани в Западна Европа и Америка”. Преди да публикувате обявата, обмислете я внимателно – замислете се каква част от написаното е реално необходимо за извършената работа – дали кандидатът ще използва изискваните чужди езици на ниво над “Добър ден”, дали му трябва компютърна грамотност, надвишаваща отварянето на електронна поща, дали специфичното образование е наистина необходимо, и така нататък. Същото и за опита – замислете се наистина ли един опитен служител ще свърши чувствително повече работа от човек, минал неколкоседмично обучение при вас. Понякога е така, друг път – не. Работодатели са ми казвали, че не желаят опитни служители, прихванали работните навици на друга компания. И, в крайна сметка, замислете се можете ли да плащате на кадърен, опитен, образован служител – качествените хора си имат цена.

Пето, напишете си обявите грамотно. Хептен пожелателно.

Tigermaster

Вашият коментар

