Конан на екран?!? Да, ама не!

От доста време исках да напиша този материал, но в последните седмици все не ми оставаха няколко свободни часа, за да го направя. Междувременно, темата вече не е актуална – последните ключови събития, свързани с нея, се случиха преди повече от месец, а и не съм съвсем сигурен, че съдбата на потенциално ужасен филм би заинтересувала някого. Но мен ме заинтересува. Който е попадал на гневните ми писания из някои форуми и торент-тракери, знае защо. Който иска, нека чете.

Както е казал народът, всяко зло за добро. Понякога, де… Ако по някаква случайност се интересувате от екранните изяви на обичания от поколения гийкове варварин, вероятно знаете, че в края на миналата година се очакваше да излезе нов филм за него – “Iron Shadows” – първият филм изобщо, базиран на разказ на Робърт Хауърд. Режисьор беше някой си Кит Малет, сценарист – сестра му, Тоня Малет, а в главната роля беше никому неизвестният Паси Шалин. Филмът разполагаше с огромния бюджет от два милиона долара – има-няма три пъти по-малко от епизод на “Игра на тронове” – и работата по снимките в Тайланд не спираше… До момента, в който стана ясно, че този проект никога няма да види бял свят. Заради неуредени права. В този клип това е обяснено достатъчно добре:

https://www.youtube.com/watch?v=9Bah_uiL1NE

Съвсем накратко – продуцентът Джордж Тан се обръща към Кит Малет с идеята да заснемат истински филм за Конан – по разказа “Iron Shadows in the Moon”/”Shadows in the Moonlight”, понеже от логистична гледна точка ще е най-лесен за заснемане – и го уверява, че законово всичко е наред. Малет, съответно, се хвърля с целия ентусиазъм на света да снима в Тайланд и снимките са практически завършени, когато организацията, държаща филмовите права, нарежда всяка дейност да бъде прекратена. Тан се покрива, а Малет се оказва човекът, който от собствения си джоб плаща на работещите по филма.

При други обстоятелства щеше да ми стане доста гадно за него, но не и сега. Не и при положение, че той се захваща с продукция, по която работят десетки хора, и заминава нейде на майната си, без да се увери, че абсолютно всичко е на сто процента уредено законово. Не и след всичко, което той и сестра му изписаха тук:

http://www.conan.com/invboard/index.php?showtopic=10704&page=3

Няма да преразказвам всичките глупости. Много са. Нека само спомена, че Кит Малет по начало не е никакъв режисьор, а каскадьор и координатор на каскади. Вероятно дори е добър в това – работил е по “300”, “Мъж от стомана”, “Аз, роботът” и още какво ли не. Но не е режисьор. Според профила му в IMDb, никога не е режисирал нищо. Съответно приказките за невероятната нова технология за триизмерно снимане, която лично е изобретил, поне на мен ми дойдоха твърде – твърде – нелепо. Подобно е и положението със сценаристката – Тоня Малет споделя колко й е приятно да работи в киноиндустрията, но няма практически никакъв опит в сценарното писане – единствената й работа е неуспешен пилотен епизод за сериал, достигнал огромния рейтинг от 5/10 в IMDb. Едва ли е необходимо да обяснявам къде е проблемът според мен. Този филм просто беше оставен в ръцете на хора без опит и без реални умения, но с огромно самочувствие, на каквото просто нямат право. Актьорът в главната роля не беше актьор, а хокеист с грамадни мускули, който изобщо не пасва на ролята физически, а при всички положения няма необходимите умения и талант, за да компенсира за това. Адаптираният разказ беше избран единствено защото е – по думите на Тоня Малет – относително лесен за екранизиране. Цялата продукция просто смърдеше на евтиния, целяща да дръпне малко парички от феновете на Хауърд и истинския Конан, които все още не са виждали любимия си герой на екран и вероятно няма да го видят в обозримо бъдеще.

След като работата се разсмърдя и разбрахме, че тази екранизация няма да я бъде, режисьорът даде линкове към тези клипове:

https://www.youtube.com/watch?v=Y7RGmMl9wVA

https://www.youtube.com/watch?v=uDWI1EwSAF0

А те показват много ясно аматьорското ниво на продукцията – макар че в съвсем завършен филм вероятно показаните кадри биха изглеждали по-добре, нищо не би могло да прикрие дървените движения на Паси Шалин, изглеждащите като събрани от местната кръчма статисти и останалите проблеми – а те не идват само от ниския бюджет.

Все пак, исках да видя филма. Не съм най-големият фен на Хауърд или Конан, но харесвам автора достатъчно, за да преведа един негов разказ (и да захвана още един превод, който ще завърша… евентуално… някога… може би), а героят заслужава да бъде представен достойно на екран.

Още повече исках да видя “Red Nails” – анимационният филм, който трябваше да излезе преди повече от пет години, но продукцията беше прекратена, доколкото помня – по финансови причини. Очаквах нещо впечатляващо. Филм, базиран директно на разказа със същото заглавие, с Рон Пърлман в ролята на Конан, с отвинтваща анимация:

https://www.youtube.com/watch?v=86cIMDSmoSI

Жалко, че не беше завършен. Както се вижда от това клипче, завършеният продукт щеше да бъде зашеметяващо раздвижен екшън.

За “Iron Shadows” не е чак толкова жалко, макар че бих го видял – той се падна в ръцете на продуцент измамник и екип некадърници, които нямаше как да направят добър филм. Вероятно това, че това творение не се появи, за да дооплеска и без това съсипаната филмова репутация на Конан, в крайна сметка е нещо хубаво.

Лошото е, че трите филма (четири, ако броим и “Червената Соня”, и пет, ако вземем предвид евентуалния “The Legend of Conan”) и трите телевизионни сериала за легендарния варварин нямат практически нищо общо с работата на Хауърд, освен тук-там по някоя реплика или някое име. Защото, колкото и странно да звучи, разказите за Конан, Къл, Соломон Кейн са литературна класика, повлияла на световната литература в същата степен, в която го направиха романите на Толкин. Робърт Хауърд е не просто прекрасен писател, но и автор от първостепенно значение за жанра. Затова и заслужава сериозно отношение, каквото досега от кинаджии и телевизионери не е получавал. Не е ли странно, че от петте (шестте?) излезли до момента филма с героите му нито един не е по негова история? Няма друг писател – или поне не ми е известен – който на теория да е екранизиран пет пъти (отделно от телевизионните сериали), но в действителност да не е екранизиран нито веднъж. В действителност, единственото реализирано екранно творение, базирано на негов разказ, е хорър-епизод на телевизионен сериал от средата на миналия век. В пилотния епизод на сериала за Конан с Ралф Мьолер също има елементи от разказ на Хауърд, между другото, но основната история е нещо тотално различно.

Защо се получи така? Едва ли някой може да даде адекватен отговор на този въпрос. По някаква причина кинодейците от последните трийсетина години едновременно се опитват да се възползват от популярността на Конан и другите Хауърдови герои, но не се замислят за причините за тази популярност. Затова в масовото съзнание Конан все още е циментиран като грамаден и тъп бодибилдър, който не може да си произнесе името правилно, единственият филм за Къл Завоевателя се оказа заснет по сценарий за трети филм за Конан с Шварценегер, който не се случи, защото австриецът реши да играе Мистър Фрийз в “Батман и Робин”, а “Соломон Кейн”, макар и приятен филм, директно противоречи на написаното в “Червени сенки”. През 2011 пък излезе филмът с Джейсън Момоа – филм, който, впрочем, харесах доста, напук на всеобщото мнение, че е пълен боклук. Момоа изигра героя си смразяващо точно, макар че неориентираният сценарий, странните режисьорски приумици и техническите гафове работеха с всички сили против него.

И все пак именно този филм показа окончателно къде е проблемът – до момента кинаджиите подхождат към варварина все едно е комиксов супергерой с маска – дават му лична трагедия, която да го подтикне по пътя към добрите дела, правят цял филм, в който това бива подробно обяснено, и тотално оплескват работата.

Това е кардинална грешка – Конан не е супергерой, а варварин, който внася хаос в света на цивилизованите, взема от живота каквото поиска, живее, прави любов и убива, и това му харесва – и репликата, в която каза последното, придаде на образа повече дълбочина, отколкото всяко подробно обяснение от къде е тръгнал би могло. Именно това се харесва на читателите – Конан не е антигерой, но не е и борец за правда. Просто е толкова як, че докато чете, човек иска да бъде на негово място. Само дето това всъщност не е толкова просто, оказва се – затова и едромащабно фентъзи с такъв главен герой почти няма – все ще се отмъщава я за убито семейство, я за предателство, или пък ще се тръгва с идеята да се спаси светът, или… Или ще е продължение на филм с подобна идея.

А феновете на варварина, на Хауърд и на фентъзито като цяло май искат просто (не толкова просто?) добро приключение. Не безкраен франчайз от навързани като наденици излети по калъп филми, а нещо самостоятелно, самодостатъчно и качествено. И – може би – най-после наистина базирано на творчеството на Робърт Хауърд. Толкова ли е много това?

Tigermaster

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s